Aaah, Ayam Goreng. XD

Salam,

Sebab puasa, tak nak letak gambar makanan. XD

Yeah, maybe some of you wondering, betul ke ne blog Cahya? Dah tukar sikit2 dah. Huhuhu. Tinggal nak edit pages, blog list je yg Cahya terpadam sebab ingatkan dari sana datangnya tuh gengblogger authentication request for password, upa2nya dtg dr dia punya button. Sowielah udah Cahya buang buttonnya. Nanti kalo dah reda baru tepek balik. 
Sempena Ramadan yang mulia ne, Cahya nak kongsi resepi masak ayam goreng. LOL. Taklah, kot2 le tyme puasa2 ne bajet2 duit, tak payahlah mkn kfc makan jer kentucky msak sendiri. Ini hidangan simple sangat2 mudah je ne. Makanan orang bujanglah katakan. So, apa yang diperlukan adalah:

Bahan~bahan :
1. Ayam sebelah badan (haha, tak tahu nak measure cemana, ikut suka ati korang lah nak berapa ekor)
2. Garam
3. Tepung Gandum
4. Bread crust
5. Serbuk Kari
6. Serbuk lada hitam
7. Telur
8. Minyak Masak

Apparatus :
1. Kuali
2. Sudip

Cara-cara :

1. Cuci dan potong2 ayam kepada beberapa bahagian, kalau nak cepat masak, potonglah kecik2. Kalo nak lagi rangup, potong nipis2, tapi jgn nipis sangat. 
2. Then, cuci sekali lagi (just to make sure), gaulkan ayam dengan garam yang korang rasa-rasa cukuplah garam dia.
3. Pecahkan sebiji telur, pukul telur tersebut sehingga kembang.
4. Untuk salutan dia, campur tepung gandum, serbuk kari, serbuk lada hitam dan bread crust dan gaul sehingga nampak sebati (dari sudut tepungnya).
5. Masa untuk menyalut! Amik ayam, larutkan dalam telur yang dipukul kembang tadi, dan ulitkan dengan tepung mixture tadi. Dan rendam dalam minyak masak yang telah dipanaskan. Api sederhana, means bukan yng tahap paling kecik.  6 minutes utk kedua-dua bahagian diterbalikkan then angkat dari kuali.Maka siaplah hidangan buka puasa untuk Ramadhan ke dua.

LOL, sorrylah post awal2 pagi. Semalam sebelum sahur tulis ne.Hahaha. Selamat mencuba. XD