‘NOOB’ and ‘NEWBIE’

Salam,

First time nampak perkataan ‘noob’ Cahya macam ada feeling tak suka dengan perkataan tuh, mungkin kedengaran seperti mengejek/mempersendakan orang. Jadi bagi menjernihkan kekaburan yang sedang bergelumang, mestilah gunakan teknologi semasa. Apa lagi, sudah segala maklumat di hujung jari. 

Sebenarnya perkataan noob dan newbie tak sama. 
Newbie * adalah orang yang baru dalam sesuatu, mungkin kekadang boleh jadi terlalu konfiden dalam melakukan sesuatu perkara, tapi dalam peredaran masa akan mengubah dirinya dan ada perasaan untuk mempelajari ke arah yang lebih baik.
Noob * adalah orang yg basically new to something and sometimes meskipun dia dah lama terlibat dalam bidang tersebut tetapi tiada sebarang sikap yang menunjukkan perubahan ke arah kemajuan. Walaupun dia dah lama menggunakan benda tersebut, tapi dia masih hanya tahu basic2 dia jak  Sebab dia tiada keinginan untuk menambahkan lagi pengetahuannya. Selalunya noob refuses to learn and tak boleh diselamatkan lagi. Dalam melayu boleh dikatakan seperti ‘bodoh sombong’ XD.
Noob juga in some ways can be irritating sebab asyik melakukan kesalahan. Sudahlah melakukan kesalahan, bukannya pandai perbetulkan, buat derk je tahu. Itulah noob. Suka lakukan rubbish and stupid things.
Dalam game multiplayer, org noob ne selalu jadi mngsa PK~ing(secara sebutannya) oleh orang lain. Disebabkan ketidak mahuan dia untuk mempelajari sesuatu daripada player lain yang lebih ber skill. 
Dalam kehidupan sekarang, masyarakat selalu menganggap noob dan newb adalah benda yang sama, tetapi secara harfiahnya. Berbeda dari banyak perkara. 
Tetapi dalam Wikipedia. Dia kate, newb ne sama maksud dgn noob. Jadi terpulanglah kepada individu itu sendiri nak describe noob tuh macam mana. Sesetengah menganggap ia lebih kepada kebaikan, sesetengah lagi vice versa. Kalau global noob ne banyak maksudnya. Cahya pilih yang ne sebab Cahya selalu nampak perkataan ne dalam game. So, kenalah jaga bila nak berkata tuh, fikir dua kali sebelum guna tau. Ingat, perkataan itu umpama pedang yang mencucuk2dada (cuba nak lebih dramatik disini.LOL). XD
So maafkan Cahya seandainya terkasar bahasa, i’m a n00b. XD which mean newbie here
Others word commonly used in game and now in reality also :
LOL ~ laugh out loud
XD ~ eyes shut, tongued out
BRB ~ Be right back
AFK ~ away from keyboard

t00dles, n have fun, thanks for reading peeps. 🙂

Sumber ~ Urban Dictionary